jonssonsfrestelser.blogg.se

Jonssons frestelser är en blogg som kommer att handla om mat, resor,djur och natur. Ibland kan det slinka med lite poesi också. Vi är ett par på 50+ som heter Angela och Morgan. Vi älskar att vistas i naturen. Plocka bär, svamp och fiska. Vi har även två fina barnbarn. Dom kommer också att ta lite plats här. Välkommen till Jonssonsfrestelser.

Svampsafari

Publicerad 2016-08-20 17:21:00 i Allmänt,

Efter att ha återlämnat vårt barnbarn så riggade vi om husbilen och gav oss ut på svampsafari.
Vi styrde kosan mot Viksjö, en plats som vi är väldigt förtjusta i. Där "dammsög" vi skogarna i jakten på Kantareller. Och skörden blev god, vi hade nog turen på vår sida.
Vi parkerade bilen inför natten, vid Västanåfallet. Blev sittandes ganska länge på kvällen och rensa svamp.
Dagen efter tog vi med oss svampkorgen och stegade uppför fallet. Väl uppe tog vi höger på en stig. Vi gick mot Knyllen, där vi en gång hade en stuga. Skogen där är gammal och fin, många svampar såg vi men inga kantareller. Däremot så sprang vi på källan till vår tidigare stuga. Den källan letade vi väldigt mycket efter då vi hade Knyllen. Känns lite dråpligt att hitta den efter åtta år. Nåja, vi fortsatte vår skogspromenad sökandes efter kantareller, kom fram till en liten igenvuxen tjärn. Berget reste sig högt på den högra sidan, där var väldigt fint. Och inte visste vi att den lilla tjärnen hade funnits där hela tiden heller!
Som vanligt när vi är ute i skogen så går Mogge före och jag efter, han är liksom min vägvisare. Plötsligt så försvann stigen, det blev buskigt och snårigt. Jag blev lite orolig och frågade min vägvisare om han visste vart vi skulle komma fram. Fick ett svävande och mumlande svar. Så nu slutade jag att spana efter kantareller. Nu ägnade jag tiden åt att bli ordentligt nervös istället!
Det hör till saken att min vägvisare har laddat ner en app i telefonen. Den heter hitta bilen, toppen bra tycker jag. Men den här gången låg telefonen glömd i husbilen.
Efter mycket pust, stånk och stön gick det brant utför. Till slut så hittade vi en stig i naturen som tydligen användes av en älg. Vi följde den och äntligen såg vi ljuset i tunneln.Dom är bra dom där älgarna.
Vi har ofta sagt att det skulle vara mysigt att få sova över på Rigåsen, som är ett fint naturreservat. Så vi rullade helt enkelt vidare dit för att övernatta. Där råder fullkomlig stillhet och tystnad, hur underbart som helst. Trodde aldrig att vi skulle vakna någon gång, sov hur gott som helst.
Nu är vi hemma igen och ägnar oss åt lite lördagsmys.
Nästa vecka börjar Mogge att arbeta igen. Och jag ska äntligen få ta bort gipset från min skadade arm. Det ser jag verkligen fram emot.....